Care4Sport

Conditietraining Voetbal

Meer informatie

Care4

Workshop

Care4

Workshop

8 weken lang conditietraining zoals de profs onder professionele begeleiding

5 inspanningstesten aan het begin en het einde, met behulp van timing gates, waarna je volledig conditioneel profiel wordt uitgewerkt

Looptechnische oefeningen voor acceleratie, lineaire en multidirectionele snelheid, deceleratie, change of direction en topsnelheid

Blessurepreventieve oefeningen

Waarom zou ik deelnemen?

  • het tussenseizoen is de ideale periode om de conditionele basis te leggen voor het volgende seizoen

  • het beschermt je tegen piekbelasting aan het begin van de voorbereiding

  • geeft vermindering van het blessurerisico

  • verhoogt je conditionele capaciteiten

  • verhoogt je recuperatie- en beslissingsvermogen

Meer info

Wie kan deelnemen?

  • Alle voetballers ongeacht geslacht of niveau, van prof tot amateur

  • Gemotiveerd om je beste seizoen ooit te beleven

  • Minimumleeftijd 14 jaar

  • Gelimiteerd aantal plaatsen!!

  • 8-10 deelnemers per sessie

Wanneer gaan deze sessies door?

  • Sessie 1: 18 mei tot en met 12 juli
    woensdag van 18u00 tot 19u30 en zaterdag van 9u00 tot 10u30

  • Sessie 2: VOLZET
    woensdag van 19u30 tot 21u00 en zaterdag van 10u30 tot 12u00

  • Begeleide trainingssessie (1,5u) elke woensdagavond en zaterdagvoormiddag

inschrijven

Onder begeleiding van Koen Cornelis

  • Master Sportkinesitherapie

  • EXOS Performance Specialist

  • Master Soccer Strength and Conditioning (i.o.)

  • Gecertifieerd All Round Conditie- en Hertsteltrainer

  • vele andere opleidingen omtrent high performance in binnen- en buitenland

Waar vinden deze trainingen plaats?

Terreinen van VV Laakdal gelegen te Huiperstraat 16 Laakdal (Vorst)

Kostprijs voor 17 trainingen

90per persoon
  • Performance shirt inbegrepen
  • Uitgewerkt conditioneel profiel en sterkte/zwakte analyse in een overzichtelijk mapje inbegrepen

CARE4SPORT

Conditietraining Voetbal

Extra informatie

CARE4SPORT

Conditietraining Voetbal

Extra informatie

De vereisten van een voetbalspeler om optimaal te presteren op het veld worden steeds groter. In het hedendaagse voetbal is alles sneller en krachtiger. Niet alleen de technische bagage maakt het verschil tussen topspelers en minder goede spelers, maar voornamelijk de conditionele capaciteiten en het vermogen om onder druk en vermoeidheid de juiste beslissing te nemen.

Dit wil zeggen dat, als je je tegenstander te snel af wil zijn, je beter moet kunnen accelereren, je sneller moet kunnen lopen, korte inspanningen achter elkaar beter moet kunnen verdragen, snel van richting moet kunnen veranderen, hoger moet kunnen springen,… en dit 90 minuten lang.

Beschikken over de nodige technische bagage helpt, maar om al het bovenstaande goed te kunnen doen, moet je beschikken over een optimale conditionele basis. Om het te vergemakkelijken zullen we even de vergelijking maken met een auto.

Voetbaltechniek kan je vergelijken met de carrosserie van een Ferrari. Het ziet er allemaal mooi uit, maar als deze gebouwd is op het chassis van een Fiat Panda en de motor heeft van een 2 pk’tje, dan zal de Ferrari niet renderen en dan is het maar een kwestie van tijd voor wagen uit elkaar valt.

Daarom is het in het voetbal van belang om te beschikken over een goed chassis en een goede motor (=aërobe capaciteit) om zo je prestaties beter in de verf te zetten.

Niet alleen voor voetballers is dit belangrijk, maar ook voor trainers. Als je ploeg reeds optimaal voorbereid is, kan je als trainer meer aandacht spenderen aan tactische/technische trainingen en moet je enkel nog de ‘puntjes op de i’ zetten.

Waarom aërobe capaciteit trainen in het tussenseizoen?

Terwijl in-season small sided games de meest voetbalspecifieke vorm van conditietraining zijn, is dit niet zo off-season. Small sided games laten niet toe je trainingsbelasting exact te controleren. Sommige spelers lopen nu eenmaal meer en andere minder, waardoor niet iedereen dezelfde conditionele prikkel krijgt.

Conditietraining off-season is voornamelijk gericht op een gecontroleerde toediening van een conditionele prikkel. Het is ook net dan dat de basis moet gelegd worden voor de rest van het komende seizoen. Ben je niet in vorm, dan is het in-season zeer moeilijk om dit bij te benen door de reeds hoge opeenvolging van wedstrijden en trainingen. Het toedienen van een extra conditionele prikkel tijdens het seizoen kan dan vaak leiden tot overlastingsletsels of spierletsel, aangezien er te weinig tijd is om te recupereren.

Beschikken over voldoende aërobe capaciteit en power levert je, wetenschappelijk bewezen, de volgende voordelen op:

  • Het helpt blessures te voorkomen

  • Volledige inactiviteit zorgt ervoor dat je pezen reeds na 1 week structurele veranderingen ondergaan, waardoor ze minder resistent zijn aan schokbelasting en gevoeliger zijn voor overbelastingblessures.

  • Het beschermt je tegen een piek in de trainingsbelasting (zoals bij de start van het voorbereiding op het nieuwe seizoen)

  • Het vergroot de mogelijkheid om korte inspanningen na elkaar te verdragen zonder verlies aan output

  • Het vergroot de mogelijkheid om deze korte inspanningen aan een hogere intensiteit uit te voeren

  • Het verbetert het vermogen te recupereren van je inspanningen en zo energie te sparen

  • Vermoeidheid beïnvloedt het beslissingsvermogen. Een goede aërobe capaciteit laat je toe ook op het einde van de wedstrijd de juiste beslissingen te nemen

Met andere woorden. Alleen maar voordelen!

Hoe gaan wij te werk?

Pre-Testing

Om een accuraat en geperiodiseerd trainingsschema te maken moeten we een beeld hebben van je huidige trainingstoestand. Je krijgt 5 voetbalspecifieke conditietesten. De resultaten van deze tests zullen gebruikt worden om enerzijds je conditioneel profiel op te stellen en een sterkte/zwakte analyse te maken en anderzijds om het trainingsschema op te stellen en later te kunnen evalueren welke en hoeveel vooruitgang je geboekt hebt.

Training

Je krijgt 8 weken een geperiodiseerd trainingsschema met 3 conditietrainingen voetbal per week. Twee van deze trainingen gebeuren onder professionele begeleiding en éénmaal dien je thuis te trainen. We werken niet alleen aan je conditie, maar aan alle conditionele aspecten van voetbal.

De training zal bestaan uit de volgende componenten.

  • Voetbalspecifieke warm-up
    Hier krijg je advies over welke componenten er in een warm-up moeten zitten voor voetbal.

  • Mobiliteit/Flexibiliteit van boven- en onderlichaam

  • Het trainen van voetbalspecifieke bewegingspatronen

  • Looptechnische oefeningen

  • Explosiviteit voor boven- en onderlichaam

  • Het trainen van techniek, houding en kracht voor acceleratie, lineaire snelheid, multidirectionele snelheid, change of direction, deceleratie en topsnelheidmet gebruik van resistance en recoil trainers, plyo-boxen en de push/pull slee

  • Blessurepreventieve oefeningen voor hamstring, adductoren, knie, heup en enkel

  • Core Stability in voetbal

  • Nutritioneel advies om te helpen bij recuperatie

Post-Testing

Na het doorlopen van de 8 weken training zullen de 5 inspanningstesten opnieuw worden uitgevoerd en vergeleken worden met je resultaten aan het begin. Zo krijg je een beeld van hoeveel progressie je gemaakt hebt.

Extra informatie

  • Inschrijven kan tot 1 week voor aanvang van de trainingen (OPGELET: gelimiteerd aantal plaatsen)

  • Annuleren kan kosteloos tot 2 weken voor aanvang

  • Je inschrijving is pas voltooid na overschrijving van het inschrijvingsgeld

inschrijven